Besmele-i Şerif Pictures, Images and Photos

Monday, May 11, 2009

TANGKAL ROSAKKAN AKIDAH..

"Sesungguhnya jampi, tangkal dan sihir adalah syirik.." (Hadis Riwayat Abu Daud)

"Sesiapa yg menggantungkan tangkal, sesungguhnya dia sudah syirik.."
(Hadis riwayat Ahmad dan Al-Hakim)


Tangkal tdk langsung memberi manfaat kpd pemakainya, malah menjauhkan lg drp sesuatu yg dihajati..
Seseorang hamba itu blh b'doa n memohon secara terus kpd Allah tnpa menggunakan perantaraan atau jalan tengah. Jika seseorang itu menggunakan perantaraan, maka Allah x akan m'p'kenankan hajatnya, malah dijauhkan drp hajat itu.

Rasulullah S.A.W bersabda b'mksud: "Sesiapa yg menggantungkan tangkal n azimat, maka Allah x akan menyempurnakan bgnya (hajatnya), dan sesiapa yg menggantung cengkerang siput (jenis tangkal), maka semoga Allah tidak mententeramkan bgnya (dgn siput itu)."
(Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim n Ibnu Hibban)


Hujah Yusuf al-Qardawi mengenai larangan pemakaian tangkal drp ayat al-Quran:
  • Hadis menegah amalan bertangkal berbentuk umum. Ia x mmbezakan antara satu bentuk tangkal dgn tangkal yg lain. Ketika Rasulullah S.A.W menegah org lelaki memakai tangkal, Baginda x pun berkata kpdnya adakah tangkal itu drp al-Quran atau tidak. Sebaliknya, Baginda menegah tangkal dlm apa juga bentuknya.
  • Berdasarkan prinsip Saad al-Zara'i (menutup pintu kebuluran), sesungguhnya sesiapa yg memakai tangkal drp ayat al-Quran sudah tentu dia akan mengetahui sama ada tangkal itu al-Quran atau x.
  • Ini adalah satu bentuk penyalahgunaan al-Quran. Pemakai tangkal akan memasuki tandas, beristinjak, menunaikan hajat dan berada dlm keadaan janabah atau haid bg wanita, sedangkan tangkal itu sentiasa terikat di badannya..

No comments:


"Orang yang terlalu memikirkan akibat daripada sesuatu keputusan atau tindakan, sampai bila-bila pun dia tidak akan menjadi orang yang berani.." -Saidina Ali-

"The secret of success is constancy in purpose.."