Besmele-i Şerif Pictures, Images and Photos

Thursday, July 21, 2011

TIPS BELAJAR ENGLISH CARA AKU

Assalamualaikum to all followers and readers..

Penggunaan Bahasa Inggeris adalah penting untuk kehidupan sekarang. Tapi bukan bermakna aku nak merendahkan Bahasa Kebangsaan kita iaitu Bahasa Melayu. Ya, tidak dinafikan Bahasa Melayu ada kepentingannya tersendiri. Namun, untuk penggunaan ‘universal’ Bahasa Inggeris sangat penting. Sukar untuk seseorang itu maju jika tidak arif dalam Bahasa Inggeris (Maaf jika penulisan saya ini ada menyinggung mana-mana pihak, saya sekadar memberikan pendapat berdasarkan pemerhatian dan pengalaman).

Baiklah, sebenarnya entri kali ini, aku nak share dgn korang tentang tip-tip untuk belajar dan memperbaiki English korang. Beberapa hari yg lalu, sepupu aku tanya aku, “Mi, macam mana nak pandai English ye?? Ade tips x?”..jadi, aku pun bagilah sedikit tips kat dia utk improve English ni..so, di sini aku nak share lah sedikit tips yang aku leh bg sebagai panduan utk korg..

p/s: Aku ni bknlah hebat sgt English ni, SPM aku pun dpt B3 je…MUET dpt Band 3 je..English kat Uia just dpt average B+, A- je…so, xdak lah hebat mano noh…just org phm aku ckp, aku tulis.. aku phm org ckp, org tulis…tp setakat ni, aku ckp ngn foreigner dorg still phm ak..even grammar tunggang langgang pun..haha

  • Masa tgk TV, drama ke, kartun ke, ape ke…korang perhatikan dia pnya subtitle kat bawah dgn dialog yg pelakon tu cakap..untuk permulaan, aku prefer korang tgk cerita melayu dulu…kalo dulu orang tengah gila dgn crite Nora Elena…sekarang ni, boleh tgk crita favourite korang mcm Stanza Cinta, Juvana, Ana Lulu, Tahajjud Cinta n etc…sambil tgk sambil belajar…sambil dengar dialog, sambil belajar ape dlm Englishnya ayat2 tersebut…secara x langsung boleh meningkatkan vocab korg..


  • Untuk meningkatkan tahap pendengaran korang dlm Bahasa Inggeris, korang perlu dengar lagu2  berbahasa Inggeris..sambil korang dengar, sambil korang tangkap lirik lagu tu...kira korang salin lah apa yg korang dengar tu..pastu, nak check betol ke x yg korang salin tu, google blek lirik kat internet...untuk permulaan aku suggest kat korang utk dengar lagu kumpulan Westlife, Backstreetboys...kalo Maher Zain, i think thats the best...lagu2 dr penyanyi ni, bagi aku sebutan dia jelas, pastu x rushing,,,so, senang utk korang nak catch die punyer perkataan,..melalui cara ni, selain korang dpt meningkatkan skill listening, vocab dgn pronunciation (sebutan) pon boleh improve sekali...


  • Ni tips yang cikgu aku bg masa sekolah dulu...tulis diari dalam English setiap hari..no more Malay..tulis je apa korang nak tulis...let say korang nak tulis korang makan apa hari ni..for example.."Today, i eat rice with fried chicken.."...that's enough..satu ayat pon jadi...yang penting dalam English...so, esok2 korang leh tambah dari satu ayat ke dua tiga empat atau buat satu esei terus...hehe...percayalah, nanti korang akan terbiasa...zaman, skang nie, nak tulis dalam blog pon xpe kalo x nak tulis diari...


  • Baca bahan bacaan English...Buku cerita kanak-kanak pon xpe untuk permulaan...seriously, aku yang tua bangka ni pon still baca lagi buku2 cerita kanak2 tu....kalau time kemas bilik, kalo ada jumpa buku2 lama yg parent aku beli time kecik2 dulu..ye lah, dulu kecik2 bukannya paham..haha..bila bace balik, baru aku tau byk expression ayat yg aku boleh guna dlm percakapan....dan kalo boleh, korang bacalah English newspapers..News Straits Time ke The Star ke...pastu make sure sediakan kamus sekali...senang jika ada perkataan yg x paham...x rugi pon beli paper ni,,,kalo xnak beli paper BI hari2 pon, seminggu sekali pon jadilah...


  • Jangan malu untuk bercakap dlm Bahasa Inggeris...cuba berinteraksi dgn kwn2 korang dalam bahasa Inggeris...biar x betul, grammar ke laut pun...xpe...ini, utk mendapatkan keyakinan..kalo parent korang paham  bahasa Inggeris, itu lebih baik...cuba speaking dgn mereka...x salah pon...hehe


  • Korang duduk depan cermin, cuba korang speaking...ala2 tengah presentation gitu...tp make sure, korang tutup pintu rapat2...takut nanti mak korang nampak dia pikir, anak dia dah x betul ckp sorang2...haha


  • Jangan tukar bahasa kat facebook korang...guna English je...belajar...xpe, lama2 korang akan terbiasa...sama jgk macam phone korang...guna English je...



okay, setakat ni dulu tips yg aku leh bg kat korang,,,,memandangkan keadaan aku yg x berapa sihat nk duk lama2 dpn lptop...nnti kalo ade mase aku update lagi...hehe...btw, ini adalah cara aku tersendiri yg x berapa nk pandai nie...whatever it is, korang try lah...because it works...selamat mencuba kawan2...best of luck!!...^^



jangan tension sampai macam ni sekali ye...haha

note: lama dah x masuk kelas BI kat UIA...huhu...igtkan da abes da...tp, still ade EAP (English For Academic Purpose) yg entah brapa level plak ade...


2 comments:

Aisha Ali said...

thanks. bole try praktikkan tips ni. 👍

Elvroseth said...

Another tips, try to read Quran and its translation (pure british). It will help to improve english!


"Orang yang terlalu memikirkan akibat daripada sesuatu keputusan atau tindakan, sampai bila-bila pun dia tidak akan menjadi orang yang berani.." -Saidina Ali-

"The secret of success is constancy in purpose.."