Besmele-i Şerif Pictures, Images and Photos

Wednesday, July 27, 2011

PERSOALAN HIDUP SEORANG MANUSIA ...KENAPA??

Assalamualaikum w. b.t

Setiap manusia pasti akan dilanda pelbagai ujian dalam mengharungi arus kehidupan ini..Kita seringkali mempersoalkan tentang musibah atau perkara2 yg kita tidak ingini menimpa ke atas kita..kenapa??..mengapa aku x dpt apa yg aku nak??..dan sebagainya..melalui blog rakan2 saya terjumpa artikel ini....di sini merupakan jawapan2 yg telah Allah s.w.t sediakan tentang persoalan2 yg seing kita persoalkan...

Kenapa aku diuji?

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan Dia mengetahui orang2 yang dusta.”

(Surah Al-Ankabut, ayat 2-3)

................................................................................

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu; dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.

(Surah Al-Baqarah, ayat 216)

................................................................................

Kenapa susah sangat ujian ini?

“Allah tidak membenani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

(Surah Al-Baqarah, ayat 286)

..................................................................................

Rasa frust? Tension? Lemah semangat??

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman.”

(Surah Al-Imran, ayat 139)

.....................................................................................

Bagaimana Harus aku menghadapinya?

“Wahai orang2 yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara2 kebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih dari kesabaran musuh (di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”

(Surah Al-Imran, ayat 200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk.”

(Surah Al-Baqarah, ayat 45)

........................................................................................

Apa yang aku dapat daripada semua ini?

“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang2 mukmin diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka...”

(Surah At-Taubah, ayat 111)

..........................................................................................

Kepada siapa aku berharap?

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”

(Surah At-Taubah, ayat 129)

..............................................................................................

Argh!!!!!!!!! Aku tak Tahan!! Aku dah bosan!!

“.....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”

(Surah Yusuf, ayat 12)



*sumber: beberapa blog...

No comments:


"Orang yang terlalu memikirkan akibat daripada sesuatu keputusan atau tindakan, sampai bila-bila pun dia tidak akan menjadi orang yang berani.." -Saidina Ali-

"The secret of success is constancy in purpose.."