Besmele-i Şerif Pictures, Images and Photos

Wednesday, February 8, 2012

ONE IS OVER, TWO BEGINS

Assalamualaikum w.b.t..

First of all, a very big apologized for being late to update this blog. It's almost six months, I guess. Kawan-kawan aku, merangkap followers aku always keep questioning me, kenapa lama tak post entry baru. It's due to some reasons actually.

  1. Malas
  2. I've no idea to write about. 
  3. Due to hectic life of mine. Lots of assignment to do and submit, especially when it comes to the end of semester. In the meantime, I need to do some preparation for final exams. (Online twitter dengan fb rajin lah plak...haha)

Alhamdulillah, semester 1 bergelar pelajar Sarjana Muda Ukur Bahan, telah berakhir dengan jayanya. Cuti sem pun dah habis. Esok, the first class for semester 2 is going to be started. That means, new sem, new subjects, new lectures and of course new challenge has to be faced.


Result Sem 1?

Alhamdulillah, thanks to Allah. Walaupun still tak capai target untuk dapat Dean's List, at least aku masih berada di zon selamat. The result was unexpected. Sbb the subject yg memang aku takut fail, betul2 memberi kejutan. Aku just aim untuk pass je. Dapat C pun dah cukup bagus...huhu.. sbb masa jawab exam Environmental and Material Sciences (EMS) memang susah sangat. Even dah study bagai nak rak malam tu. Rasa lepas je keluar dewan exam tu aku nak bakar je kertas soalan tu. Tapi, xde mancis pulak nak bakar..haha.. Dengan soalan tu aku rasa, aku dah boleh jadi saintis dah. Tak perlu nak belajar sampai PHD dan dapatkan title PROF...haha...ye lah, banyak fakta sendiri aku reka, yang memang aku main hentam jawab je. Mesti lecturer yg marking kertas aku tu, gelak giler2 time marking. Dah lah bahasa Inggeris aku guna masa jwb exam tu dah tunggang langgang. Tulisan pulak, adik sikit dari tulisan doktor. Memang cakar ayam.. Haha..memang bajet repeat dah paper tu. Tapi, kuasa Allah yang menentukan segalanya. Keajaiban yang Allah berikan untuk aku dpt B+ subject tu. Alhamdulillah. Usaha aku stay up sampai pukul 4 pagi study utk paper tu berbaloi (sebelum ni, mmg x pernah nak stay up sampai pg semata-mata utk buat revision untuk exam..sebab aku memnag pemalas). Tu lah padahnya, bila belajar last minute, terpaksa korbankan malam before exam untuk fahamkan dan hafal fakta-fakta penting semua 12 bab kalau tak silap. Memang kerja gila!

Untuk subject lain pon lebih kurang jugak. Seemed, mostly core subjects untuk QS memang kena banyak baca dan hafal. I always take for granted at the beginning of the sem. Kalau seminggu sekali kelas untuk satu-satu subject tu, maka, seminggu sekalilah aku tengok nota. Tu pun, masa dalam kelas je. Bila dah akhir sem, betapa peritnya oii!!! Nak cover semua subjects yg ada lebih kurang 10 chapters utk setiap subjek. Dan di sini, aku dapat BELAJAR DARI KESILAPAN DAN PENYESALAN dari sem 1. 


ini dia jadual untuk semester 2 2011/2012 with 21.5 credit hours and 11 subjects
Aim for this sem?

Will try harder and harder to put myself into Dean's List Students. Regardless of anything happen, i want to get it at least once in a lifetime. Amin..^_^



Note: I always try to forget it, but it seems useless. I can't even in a minute. I'm sorry...huhu...dan aku percaya suatu hari nanti, aku akan temui jawapannya. Definitely, I must prepare for any possibilities. Percaya pada takdir Allah. Allah tahu apa yg terbaik untuk hambanya..



No comments:


"Orang yang terlalu memikirkan akibat daripada sesuatu keputusan atau tindakan, sampai bila-bila pun dia tidak akan menjadi orang yang berani.." -Saidina Ali-

"The secret of success is constancy in purpose.."