Besmele-i Şerif Pictures, Images and Photos

Tuesday, June 8, 2010

Tranquil Soul...ketenangan......

Alhamdulillah...syukur ke hadrat Allah kerana tlh membuka pintu hati ak utk melakukan sesuatu yg jarang2 sekali ak lakukan..alhamdulillah, setelah tido sekejap lps solat isya' td, akhirnye ak berjaya melawan godaan iblis laknatullah...smbil menyiapkan tugasan GC ku, ak mengambil peluang nie utk bermuhasabah diri...pg yg tenang serta dingin amat bermakna buatku...besenye time2 camnie ak mmg lena diulit mimpi...namun, berlainan dgn hari nie...ckp memberi kesan yg mendalam buatku...alunan ayat2 suci Al-Quran mmg menusuk kalbuku...betapa dekat dgn Maha Pencipta..di saat ak hampir menyerah, muncul satu kekuatan dlm diri utk meneruskan perjuangan nie...ak harus berfikiran positif...AKU BOLEH!!!!!!!

Mmg subjek GC betul2 mencabar bg ak...pd asalnye mmg xde minat langsung..namun, demi memenuhi syarat, ak terpaksa 'mengikhlaskan diri' mempelajarinye...mgkn org akan bertanya.. "klu x minat lukis2, apesal amik course architecture?"...dan jawapannye..
  1. 1.dr awal lg ak tahu yg course nie belajar psl lukisan..graphic communication (GC)
  2. 2.sbb ak mmg nk sgt msk uia...sejak zmn sekolah lg...
  3. 3.hala tuju ak dlm course nie adalah Quantity Surverying (QS) n not Architecture...
  4. 4.sbb ak da x boleh go on dlm bidang sains..wlpn ak teramat meminatinya
  5. 5.x salahkan belajar bende baru..
  6. 6.sbb Allah bg ak rezeki utk belajar bende nie...Foundation in Architecture and Environmental Design...
Pg semalam (7th june 10)..klas GC...studio 8...bersama mdm Rabeah..ak tunjukkan hasil kerjaku kpdnye..dan 'berita baik'...mdm sarankan ak re-do blek...4 paper sume skali...mmg agak penat...tp ak redha je...cz tahu kemampuan ak..tgn yg mmg keras bab2 nie...tp by hook or by crook terpaksa melembutkan tgn..hehe...xpe2 lah..buat blek sume tu dpt menajamkan skill ak..cume skang ak kena positifkan mind set ak...cam mdm ckp semalam...yeah!!!...i got it...bile kali kedua ak buat paper 1st tu mdm da approve...huhu...alhamdulillah...cume ak arap pg nie mdm approve 3 lg paper tu...amin....so, bakinye ak kena siapkan 4 paper lg b4 friday nie...jumaat nie just submit je...i hope that, ade la tiket utk ak blek klantan jumaat nie...rindu nk blek..nk release tension...nk jumpa family...
berbalik psl citer time ni...skang nie mmg org lain sdg enak dibuai mimpi...cume tggl beberapa org je student AED yg msh stay up menyiapkan drawing...skang ni pon ak ngh buat drawing gak...cume, take rest jap...nk ilang skt belakang...huhu....tp mmg best rupenye waktu2 cam nie...tenang..damai...dingin...waktu cam nie la mase yg sesuai utk beribadat kpd Allah s.w.t...

Allah selalu menduga hamba2nye dgn pelbagai ujian utk menguji sejauh mane tahap keimanan seseorg itu...n Allah tdk menguji seseorg itu diluar kemampuannya...

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yg dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yg diperbuatnya. (Mereka berdoa), "Ya Tuhan kami, jgnlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, jgnlah Engkau bebani kami dgn beban yg berat sebagaimana Engkau bebankan org2 sebelum kami. Ya Tuhan kami, jgnlah Engkau pikulkan kami apa yg tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang2 kafir."
-surah Al-Baqarah:286-

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
-Surah Al-Imran:139-

Dan..sabarlah dlm menghadapi ujian Allah...anggaplah setiap kerja itu adalah tanggungjawab bukan sebagai beban...jalaninye dgn penuh keikhlasan...ikhlas kerana Allah s.w.t...hidup nie x lps dr masalah..n kite perlulah bijak menyelesaikan...

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Al-Imran:200-

p/s: ngah tggu waktu subuh masuk...pg yg sgt dingin...kedinginan mencucuk sendi2 ku...jap ag akn kusambung kembali membuat GC...pastu tido jap....nasib baek klas ari nie start kul 2 ptg...hehe...

"Orang yang terlalu memikirkan akibat daripada sesuatu keputusan atau tindakan, sampai bila-bila pun dia tidak akan menjadi orang yang berani.." -Saidina Ali-

"The secret of success is constancy in purpose.."