"Sesiapa yg menggantungkan tangkal, sesungguhnya dia sudah syirik.."
(Hadis riwayat Ahmad dan Al-Hakim)
Tangkal tdk langsung memberi manfaat kpd pemakainya, malah menjauhkan lg drp sesuatu yg dihajati..
Seseorang hamba itu blh b'doa n memohon secara terus kpd Allah tnpa menggunakan perantaraan atau jalan tengah. Jika seseorang itu menggunakan perantaraan, maka Allah x akan m'p'kenankan hajatnya, malah dijauhkan drp hajat itu.
Rasulullah S.A.W bersabda b'mksud: "Sesiapa yg menggantungkan tangkal n azimat, maka Allah x akan menyempurnakan bgnya (hajatnya), dan sesiapa yg menggantung cengkerang siput (jenis tangkal), maka semoga Allah tidak mententeramkan bgnya (dgn siput itu)."
(Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim n Ibnu Hibban)
Hujah Yusuf al-Qardawi mengenai larangan pemakaian tangkal drp ayat al-Quran:
- Hadis menegah amalan bertangkal berbentuk umum. Ia x mmbezakan antara satu bentuk tangkal dgn tangkal yg lain. Ketika Rasulullah S.A.W menegah org lelaki memakai tangkal, Baginda x pun berkata kpdnya adakah tangkal itu drp al-Quran atau tidak. Sebaliknya, Baginda menegah tangkal dlm apa juga bentuknya.
- Berdasarkan prinsip Saad al-Zara'i (menutup pintu kebuluran), sesungguhnya sesiapa yg memakai tangkal drp ayat al-Quran sudah tentu dia akan mengetahui sama ada tangkal itu al-Quran atau x.
- Ini adalah satu bentuk penyalahgunaan al-Quran. Pemakai tangkal akan memasuki tandas, beristinjak, menunaikan hajat dan berada dlm keadaan janabah atau haid bg wanita, sedangkan tangkal itu sentiasa terikat di badannya..
No comments:
Post a Comment